De uitdaging
In het kader van een vernieuwende campagne brengt Kipling haar iconische aapjes terug in de schijnwerpers! Voor de feestdagen 2024 kreeg Glitchi, de digitale studio van AppFoundry, een bijzondere opdracht: het creëren van een interactieve digitale kerstkaart waarbij klanten hun persoonlijke boodschap op een speelse manier door de Kipling-aapjes konden laten overbrengen.
Het project kwam met drie kernvereisten: de kaart moest perfect werken op alle apparaten (met speciale aandacht voor mobiele toestellen), de gepersonaliseerde tekst moest naadloos integreren in de video, en de hele ervaring moest soepel draaien in de browser zonder serverondersteuning.

Een innovatieve technische oplossing
Onze digitale studio Glitchi ging enthousiast aan de slag en ontwikkelde in slechts twee weken een geavanceerde weboplossing. Door een slimme combinatie van video en realtime 3D-technologie creëerden we een unieke interactieve ervaring.
Een blik op de technologie, voor de liefhebbers:
- Video-first aanpak: Door gebruik te maken van video konden we een hoogwaardige animatie bieden die probleemloos draaide op zowel high-end als low-end toestellen.
- Mapping op de 3D scene Met behulp van Three.js werd een vereenvoudigde versie van de 3D-scène in de browser geladen. Dit bood ons de nodige info om op in te halen, zoals:
- Animatiedata
- Bounding boxes en realtime posities en rotaties van de tekstkaartjes
- Mesh data van de aapjes en tekstkaartjes als voorgrondobjecten
- Frame-perfect synchronisatie: De tijdlijn van de video en de 3D-animatie werd realtime gesynchroniseerd, waardoor de tekst altijd perfect op de juiste plaats beweegt.
- Dieptemaskering: Voorgrondobjecten werden in de 'depth buffer' gerenderd. Hierdoor kon de dynamische tekst correct achter objecten verdwijnen, ondanks dat deze in verschillende lagen zaten.

Het resultaat
Als een bedrijf met roots in Antwerpen zijn we extra trots dat we deze samenwerking met het eveneens oorspronkelijk in Antwerpen opgerichte Kipling mochten realiseren.
Dankzij de inzet van onze digitale experten en de bijzonder aangename samenwerking met de mensen van Kipling konden we samen een creatief product neerzetten met de volgende troeven:
- Toegankelijkheid: Een web oplossing die op elk apparaat werkt, van desktop tot mobiel.
- Technische precisie: Realtime animaties die frame-perfect synchroniseren met video.
- Kostenbesparing: Kipling kan de oplossing eenvoudig hergebruiken voor toekomstige campagnes zonder al te grote aanpassingen.
- Schaalbaarheid: Zelfs bij hoge traffic blijft de oplossing snel en betaalbaar door de erg lage operationele kosten (al het werk gebeurt in de browser).

Een Gelukkige Klant
Toen we dit idee bedacht hadden, hadden we geen idee of we het konden uitvoeren. Het was fantastisch om te zien hoe de mensen van AppFoundry en Glitchi met zoveel creativiteit en technische precisie snel een oplossing vonden, en flexibel omgingen met de tijdlijn. Ze hebben echt elk detail in overweging genomen om dit mogelijk te maken!
- Nathalie Muylle, Kipling Marketing Manager EMEA
Vooruitblik
Het succes van deze samenwerking heeft de weg vrijgemaakt voor nieuwe gezamenlijke projecten tussen Kipling en AppFoundry / Glitchi. De eerste daarvan staan intussen al in de startblokken.
De ontwikkelde technologie biedt bovendien interessante mogelijkheden voor meer geavanceerde toepassingen. We kunnen namelijk niet alleen tekst maar ook volledige 3d elementen realtime in een video tot leven laten komen om zodoende standaard video en immersive 3D te mengen in één naadloze totaalervaring.
Bent u geïnteresseerd in het creëren van vergelijkbare digitale ervaringen? Neem contact op via info@glitchi.be en ontdek hoe wij uw digitale ambities kunnen waarmaken.